“Ev ortamından okul ortamına geçiş çocuğun uyum sağlaması gereken yeni bir durumdur. Çünkü okul ve aile ortamı; fiziksel koşullar, insan ilişkileri ve eğitim tarzları bakımından birbirinden farklıdır. Bu durum çocuğun okula uyumu konusunda sorunlar yaratabilir. Okula gitmek istemeyebilir, isteksiz ve huzursuz, size daha düşkün davranabilir. Çünkü çocuklar ailelerinden ayrıldıklarında; ihtiyaçlarının karşılanması, terk edilme, çevredekilerin ve ortamın yabancılığı, eve olan uzaklık, aileye istenildiğinde ulaşılamama düşüncesi, yetersizlik ve hata yapma korkusu konularında endişe yaşarlar ve çocuk alıştığı düzenden farklı bir düzene geçtiğinde kendi kendine şu soruları soracaktır;

Anne ve babamdan neden ayrılıyorum?

Annem ve babam geri dönecekler mi?

Ya beni almayı unuturlarsa!

Evimin yolunu nasıl bulacağım?

Bu çocuklarda kim?

Burada ne yapacağım?

    Ülkemizde yapılan araştırmalarda okula yeni başlayan her çocuktan 5 çocuktan 1’i okula uyum problemi yaşıyor. Çocuğun okula başladığında göstereceği tepkilerin neler olacağı ve ne kadar süreceği ise çocuktan çocuğa farklılık gösterir.


Çocuğun okula başlama sürecini etkileyen faktörler nelerdir?

Çocuğun doğuştan getirdiği mizaç yapısı çok önemlidir. Eğer daha hassas ve kırılgan yapıdaki bir çocuk okula uyum konusunda güçlük çekebilir. Daha hareketli çocuklarda ilk etapta uyum içinde olup daha sonrasında tepki gösterebilir.

Daha önceki okul öncesi geçmişinde olumsuz anıları varsa okula uyum sürecini etkileyebilir.

Yabancılarla veya akranlarıyla olan iletişimde problem yaşayan çocuklarda da okula uyumda güçlükler yaşanabilir.

Okula yeni başlayan çocukların koşulsuz sevgi kabul görmeleri gerekmektedir. Öğretmen-öğrenci ilişkisi bu açıdan çok önemlidir.

Bu Süreçte Yapılması Gerekenler:

Okula bırakılırken ne kadar orada kalacağı ve onu ne zaman alacağı somut bir ifadeyle anlatılmalıdır. Ne zaman ne yapılacağını önceden bilmek güvende hissettirecektir.

Okulda geçirdiği vakitle ilgili sorgulayıcı olmayın. Kendi gününüzün nasıl geçtiğini anlattıktan sonra ona “Günün nasıl geçti” yerine “ Bugün sana komik ne geldi.” gibi sorular sormak onu neşelendirecektir.

Çocuklar kendilerine verilen sevgi ve güven konusunda emin olmak ve değişmediğini görmek isterler. Bu açıdan okul öncesinde de verilen kaliteli zaman devam edilmelidir.

Okul hakkında bol bol konuşulabilir. Okulda ne yapılacağı yavaş yavaş tanıtılabilir. Bu onu okul esnasında gördüğünde daha rahat hissettirecektir.

Okul için alışveriş yapmak gireceği ortam için merak uyandırabilir.

Eğer çocuğunuz özellikle belirli kişilerle vedalaşmakta problem çekiyorsa okula diğer aile fertleri bırakabilir. Bu süreci biraz daha kolaylaştıracaktır. Örneğin babayla vedalaşmak zor ise anne okula bırakabilir.”

Editör: TE Bilişim